نکات فنی

دلایل کاهش شتاب خودرو چیست ؟

شتاب خودرو یکی از فاکتورهای مهمی است که در هنگام خرید ماشین باید به آن توجه شود. این شتاب نشانه چالاکی و سرعت عمل ماشین است. در نتیجه به هنگام خرید به شتاب اولیه خودرو و همچنین شتاب در حین حرکت آن باید توجه شود. گاهی این شتاب پس از مدت زمانی کاهش پیدا می‌کند و راننده در زمان رانندگی متوجه خستگی و یا اصطلاحاً تنبلی ماشین می‌شود. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در این مقاله از توربومگ به دلایل کاهش شتاب خودرو و کم شدن قدرت ماشین می‌پردازیم.

افت شتاب خودرو

چه عواملی موجب کاهش شتاب خودرو می‌شوند؟

شتاب اولیه خودرو فاکتوری است که با عددی از صفر تا صد نشان داده می‌شود. علاوه بر شتاب اولیه خودرو، باید به شتاب در حین حرکت آن هم توجه شود. منظور از شتاب در حین حرکت، میزان افزایش سرعتی است که خودرو با هر بار فشرده شدن پدال گاز ایجاد می‌کند.

عوامل فنی متعددی می‌توانند موجب کاهش شتاب خودرو شوند. همچنین افزایش عمر ماشین هم می‌تواند در کاهش این فشار مؤثر باشد. این کاهش فشار به مرور زمان بر عملکرد خودرو تأثیر منفی می‌گذارد و کار کردن با آن را دشوار می‌کند. در ادامه به عمده‌ترین دلایل کم شدن قدرت ماشین اشاره می‌کنیم.

عوامل کاهش شتاب خودرو
کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا، ذرات گرد و غبار هوای ورودی به موتور را به خود می‌گیرد. به همین علت، پس از مدتی فیلتر کثیف می‌شود و در واقع مجرای تنفسی خودرو مسدود می‌شود و هوای کافی به موتور نمی‌رسد. همین امر باعث می‌شود موتور نتواند عمل احتراق را به درستی انجام دهد زیرا اکسیژن کافی باید با سوخت ترکیب شود.

اختلال در مسیر اگزوز

همان طور که مجرای ورودی هوا اهمیت فراوانی دارد، محل خروج هوا از موتور هم تأثیر زیادی بر عملکرد موتور دارد. اگزوز مجرای خروجی هوای موتور است. ممکن است به هر دلیلی در این مجرا گرفتگی ایجاد شود و موجب کاهش شتاب خودرو شود. به همین علت باید مسیر لوله‌های اگزوز و کاتالیست آن به خوبی بررسی شود. هر گونه شکستی، خراشیدگی و زنگ زدگی هم می‌تواند این مسیر را مختل کند.

اختلال در مسیر اگزوز
ضعیف شدن عملکرد انژکتور

خرابی انژکتور یا سیستم پاشش خودرو هم می‌تواند عامل دیگر کاهش شتاب خودرو باشد. انژکتور دارای سوزن‌هایی است که عمل احتراق خودرو را انجام می‌دهند و اگر این سوزن‌ها کثیف و یا دچار مشکل شوند، موجب نامنظم شدن کارکرد ماشین می‌شوند.

اگر این بخش از خودرو دچار اختلال شود، به هنگام فشردن پدال گاز و افزایش سرعت، ماشین کند عمل می‌کند زیرا افزایش سرعت نیاز به سوخت‌رسانی به سیلندرها دارد. در نتیجه موجب اختلال حرکت و به ویژه گاز نخوردن ماشین در سربالایی می‌شود.
بروز مشکل در شمع و وایر خودرو

شمع و وایر نیز مانند انژکتور به عملکرد احتراق خودرو مربوط می‌شوند. شمع‌ها موجب جرقه زدن و ایجاد احتراق می‌شوند. اگر شمع‌ها دچار خوردگی و کثیفی شوند، در عملکردشان اختلال ایجاد می‌شود و همین امر باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

شمع موتور
بروز اختلال در استپر خودرو

این قطعه هوای مصرفی سیلندرها را تنظیم می‌کند و اگر دچار مشکل شود، هوای کافی به سیلندرها نمی‌رسد و احتراق به درستی انجام نخواهد شد.

شل شدن سیم گاز

شل شدن سیم گاز موجب می‌شود دریچه هوای موتور به خوبی باز نشود و هنگام فشردن پدال گاز، شتاب خودرو افزایش پیدا نکند؛ بنابراین این مورد هم می‌تواند در کاهش شتاب ماشین مؤثر باشد.

خرابی سنسور اکسیژن

خراب شدن سنسور اکسیژن موجب می‌شود میزان اکسیژن‌رسانی و مصرف سوخت دچار مشکل شود.

روغن موتور نامناسب

روغن موتور می‌تواند در بخش‌های مختلفی از عملکرد خودرو مؤثر باشد. روغن موتور به خنگ نگه‌داشتن قطعات خودرو و روان شدن حرکت آن‌ها کمک می‌کند. در صورتی که روغنی که مصرف می‌کنید، باکیفیت نباشد، عمل ایجاد احتراق دچار اختلال می‌شود و به جای این که شمع‌ها موجب جرقه‌زنی شوند، گرمای زیاد سیلندر احتراق ایجاد خواهد کرد. همین امر موجب بروز مشکل در عملکرد ماشین خواهد شد.

روغن موتور
جاگذاری اشتباه تسمه تایم

اگر تسمه تایم درست عمل نکند، عمل احتراق به درستی صورت نخواهد گرفت. علت این امر این است که تسمه تایم در جای درست خود قرار نگرفته است و از حالت تنظیم اصلی خارج شده است. برای جااندازی درست تسمه تایم حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

استفاده از اندازه نامناسب لاستیک و رینگ

برخی از افراد برای زیباتر کردن خودروی خود از رینگ‌ها و لاستیک‌هایی استفاده می‌کنند که مناسب اندازه خودروی آن‌ها نیست. هر ماشینی لاستیک و رینگ مناسب به خود را دارد. اصولاً افرادی که می‌خواهند ظاهر زیبای خودرو را حفظ کنند، لاستیک پهن‌تری را برای ماشین خود انتخاب می‌کنند. این امر موجب ایجاد اصطکاک بیشتر می‌شود و از شتاب خودرو می‌کاهد.

خراب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین فرسوده یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب خودرو است. پمپ خراب موجب می‌شود میزان سوخت مناسب به سیلندرها نرسد و خودرو به خوبی شتاب نگیرد.

پمپ بنزین
رینگ و پیستون

فرسوده بودن رینگ و پیستون موجب می‌شود محفظه احتراق خودرو کثیف شود و عمل احتراق به درستی صورت نگیرد.

سوخت نامناسب

قطعاً سوخت نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند به ماشین شما صدمات متعددی وارد کند و یکی از دلایلی باشد که موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

سوخت نامناسب
اضافه وزن خودرو

هر خودرویی می‌تواند میزان مشخصی از وزن را تحمل کند. اگر لوازم زیاد و سنگینی با خودروی خود حمل می‌کنید که تناسبی با وزن قابل تحمل ماشین ندارد، ممکن است از شتاب خودرو کاسته شود. در نتیجه، در صندوق عقب و بر روی باربند، لوازم سنگین و زیادی نگذارید.

بهبود ECU

عامل دیگری که بر میزان شتاب خودرو مؤثر است، ECU است. روش‌های مختلفی برای به روز کردن نرم‌افزار ECU وجود دارد و متخصصین این زمینه می‌توانند در ارتقای آن به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code