نکات فنی

نحوه رانندگی در باران و جاده خیس و لغزنده!

شروع فصل پاییز در هر سال به معنای بارش آسمان در شهرها و جاده‌های نقاط مختلف دنیا است و رانندگی در این شرایط به هیچ‌وجه برای هیچ‌کس خوشایند نیست. رانندگی در زمین خیس نه تنها برای رانندگان به علت دید ضعیف مشکل است بلکه عابران پیاده را نیز به دلیل لیز خوردن ماشین در معرض خطرات گوناگون قرار می‌دهد. اگر به آمار نگاه کنیم نباید متعجب شویم که خطرناک‌ترین روزها برای رانندگی زمانی است که لطف خداوند بر ما جاری شده است. بنابراین باید به راحتی متوجه شده باشید نحوه رانندگی در باران در جلوگیری از سوانح بسیار موثر است. شما نیز می‌توانید با رعایت یک سری نکات ایمنی هنگام رانندگی در جاده لغزنده روی خودرو خود کنترل داشته باشید.

رانندگی در باران

نکات لازم برای رانندگی در باران

بدون شک باران بیشتر از همه روی عملکرد تایرهای ماشین تاثیر می‌گذارد و با توجه به این که نقش اصلی آن‌ها حفظ اصطکاک و ایجاد کشش کافی بین ماشین و سطح زمین است، لیز بودن جاده می‌تواند عملکرد آن را مشکل کند.
لاستیک‌ها

بعضی از لاستیک‌ها به مرور زمان و طولانی شدن تاریخ تولید، خشک‌تر می‌شوند و چسبندگی آن‌ها هنگام خیس بودن جاده کم می‌شود. بنابراین مهم است به کیفیت تایر خودروی خود دقت کنید و حواستان باشد بسیاری از تایرهای موجود در بازار از نوع تابستانی هستند و طراحی آج آن‌ها به شکلی است که نمی‌توانند راحت آب روی جاده را بشکافند و به طرف بیرون هدایت کنند. لاستیکی که مقدار آج کمی دارد چسبندگی آن نیز به سطح زمین اندک است. علاوه بر این باید باد لاستیک خود را بررسی کنید چون روی رانندگی در باران تاثیر می‌گذارد.
برف پاک کن

یکی از بخش‌های مهم خودرو که روی دید راننده تاثیر می‌گذارد سیستم برف پاک‌کن است و بهتر است پیش از شروع فصل باران، موتورهای برف پاک‌کن، شیشه‌شور و تیغه‌ها را بررسی کنید.

سیستم روشنایی خودرو

نکته دیگر سیستم روشنایی خودرو است که باید دقت کنید استفاده از چراغ‌های قدرتمندتر مانند انواع زنون و هد لایت که بین جوانان مد شده است اغلب اوقات در کنار پرتاب نور بیشتر، دید را در بارندگی کاهش می‌دهند، چون بازتاب نور سفید بسیار بالا است.
ترمزها

حالا به مهم‌ترین بخش خودرو یعنی ترمزها می‌رسیم که هنگام بارندگی از چسبندگی تایرها کم می‌شود. همچنین دیسک و لنت‌های ترمز نیز ممکن است مرطوب شوند و هنگام ترمز گرفتن با مشکل قفل شدن چرخ‌ها یا کاهش قدرت ترمز روبرو شوید.
سرحال بودن راننده

در کنار سلامت ماشین، شادابی و روحیه راننده نیز بسیار مهم است چون او برای رانندگی در باران باید کاملا حواس خود را جمع کند و اگر احساس خستگی می‌کند دقایقی را به استراحت اختصاص دهد.
شرایط راه و جاده

مشکل دیگر در زمان رانندگی در باران شرایط جاده‌ها و آسفالت آن‌ها است که گاهی اوقات شاهد آب‌گرفتگی‌ها در مسیر یا حتی چاله‌های متعدد هستیم که دیده نمی‌شوند و مانند خطر بالقوه‌ای در کمین شما می‌نشینند.

گاهی اوقات تحت این شرایط فرمان خودرو ناگهان به یک طرف کشیده می‌شود و خودرو را منحرف می‌کند، در نتیجه بهتر است فرمان را با هر دو دست خود بگیرید.

رانندگی در جاده لغزنده

کنترل فرمان خودرو

برخی از افراد هنگام رانندگی دست یا انگشت خود را بین فرمان می‌گذارند که نتیجه آن کاهش کنترل فرمان خودرو است و بنابراین زمان انحراف فرمان ممکن است حتی دست‌ها بشکنند یا آسیب ببینند. پس هنگام رانندگی در بارندگی کمی جدیت خود را بالا ببرید.
بخار و رطوبت داخل خودرو

یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر افراد تحت این شرایط جوی می‌شود اختلاف دمای خارج و داخل ماشین و بالا رفتن سطح رطوبت هوا است تا شیشه‌های خودرو با بخار پوشیده شود. زمان رانندگی در جاده لغزنده مهم است دید خوبی داشته باشید، پس همیشه گرم‌کن شیشه عقب ماشین خود را روشن کنید و با پاک کردن شیشه جلو به کمک سیستم تهویه ماشین و برف پاک‌کن‌ها دید خود را افزایش دهید.
چراغ‌‌های خودرو

یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید روشن کردن چراغ‌های سو پایین است تا نه تنها دید شما نسبت به محیط اطراف بیشتر شود بلکه سایر خودروها و عابران پیاده نیز دید بهتری به شما داشته باشند.

دقت کنید استفاده از چراغ‌های سو بالا می‌تواند به دلیل انعکاس نور به طرف خودتان، باعث کاهش دیدتان شود.

جالب است بدانید رانندگی در بارندگی در بعضی از کشورها حتما باید با چراغ روشن انجام شود!
سرعت خودرو

برخی از رانندگان موقع رانندگی در این شرایط به علت شتاب‌ گرفتن بدون دلیل و حتی ترمز شدید جان سایرین را خطر می‌اندازند، بنابراین روی سرعت خودرو کنترل داشته باشید و با سرعت مطمئن حرکت کنید نه مجاز!
حفظ فاصله ایمنی

حفظ فاصله با سایر خودروها در شرایط بارانی باید از حالت عادی بیشتر باشد چون همانطور که در بالا گفتیم علت آن کاهش قدرت ترمزگیری ماشین است. علاوه بر این بهتر است فکر کنید راننده جلویی شما مهارت بالایی ندارد و هر لحظه ممکن است برای شما خطر به وجود آورد، بنابراین از لایی کشیدن یا سبقت ناگهانی خودداری کنید.

فراموش نکنید خودروهای مختلف توانایی‌های متفاوت دارند، بنابراین در زمان بارندگی از محدودیت‌های ماشین خود مطلع باشید و برای رسیدن به مقصد عجله نداشته باشید.

از جمله مهم‌ترین حوادثی که موقع لغزندگی جاده‌ها رخ می‌دهد بی توجهی نسبت به پیچ‌ها است. پیش از رسیدن به پیچ‌ها حتما روی سرعت خود کنترل داشته باشید و آهسته تغییر مسیر دهید.

در پایان باید گفت نحوه رانندگی در باران به مقدار زیادی به کم کردن سرعت و افزایش فاصله طولانی با خودروهای جلو بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code